Upplägg

Oavsett om du har en “servettskiss” eller färdiga CAD-underlag kan vi hjälpa dig till produktion.


Upplägg


Inledande möte


Vi stämmer av om vårt erbjudande möter ert behov.

Under ca 1-1,5 h träffas vi, fysiskt eller digitalt, och målet är att se om FEAB kan möta ert behov av konstruktion och/eller tillverkning. Detta inledande möte är förbehållslöst och kostnadsfritt, men har som syfte att ta reda på om vi ska gå vidare och starta ett samarbete och hur det i så fall ska se ut.



Produkt och teknik


Till det inledande mötet behöver ni ha med er skisser, ritningar, prototyper eller andra underlag, som kan vara mycket enkla, så samtalet blir så konkret som möjligt. För att mötet ska vara meningsfullt måste de som deltar i mötet ha tillräcklig kunskap om hur produkten ska se ut och fungera.



Ekonomi och strategi


Till det inledande mötet behöver några slags ekonomiska ramar vara uppställda, till exempel ett ungefärligt pris för produkten och en idé om projektbudget. Samma mål kan nås på olika sätt, med lägre startkostnad och högre produktkostnad eller tvärtom.

För att mötet ska vara meningsfullt måste de som deltar i mötet behöver ha tillräcklig ekonomisk insyn.


Avtal om samarbete


När ett samarbete inleds tecknar vi först ett samarbetsavtal som ger övergripande ramar för vad som ska tas fram, vilka ekonomiska ramar som gäller, ansvarsfördelning mm.
Sen ska en produktspecifikation tas fram. Produktspecifikationen beskriver produkten och ställer upp mätbara krav som produkten kan testas mot, till exempel funktioner, handhavande och utseende och är därför ett viktigt dokument som ser till att vi gör det vi kommit överens om.

Länk till Mall i Word-format för produktspecifikation


Frågor som vi behöver svara på är:


  • Hur ser målet ut? Både ert långsiktiga mål med produkten och målet med samarbetet måste konkretiseras.
  • Var är vi nu?
  • Vad är nästa steg?
  • Vem utför det?
  • När ska det vara utfört?


Ekonomi


  • Produktutveckling tar ofta mer tid och kostar mer pengar än önskat, det är därför stämmer vi regelbundet av mot budget och vidtar åtgärder i tid om det krävs.
  • Fakturering görs normalt varje månad. Ibland kan det bli aktuellt med förskottsbetalning (framför allt vid inköp av material eller annat som är unikt för projektet), ibland efter att ett etappmål nåtts.